ISLAND – HYM PROJECT

THE TITLE ‘ISLAND’ OF THE FIRST EXHIBITION BY HYM PROJECT, A GROUP OF NEW GENERATION ARTISTS AND ART ADMINISTRATORS BASED IN CHIANG MAI

makes many wonder about the connection between a piece of land surrounded by water and this mountain town in the north of Thailand. Nevertheless, for HYM Project, the word ‘island’ refers, not to the physicality of any piece of sub-continental land, but a metaphorical representation of a distant community, situated far away from the capital city and the sense of isolation from being marooned on a deserted, disconnected land.

The list of artists for this exhibition includes Kitchapon Ketchu, Thot Kanthiya, Woraporn Pongsamart, Ratchanee Pada, Rattanakan Kanchanaphanbun, Anurak Tanyapalit and Anusorn Tunyapalit, each of whom chose to communicate the feeling of being abandoned and forgotten. ‘Lost Message,’ 2018 by Woraporn Pongsamart is a message on a piece of paper in a glass bottle filled with salt water. The paper has been left for so long that the white crystalized mass of salt caused the words to disappear. Words and desires are neglected like that message in the bottle, forever floating in the sea and never reaching the land. ‘Dys / U ?,’ 2018 by Anusorn Tunyapalit is an installation piece made of sandy soil that invites viewers to experiment with the creation of an island and the spaces of their imagination free of constraint from rules or physical borders. Among many other interesting works, ‘-ing,’ 2018 by Ratchanee Pada discusses the state of transition as an implication of the changes in the city of Chiang Mai, or this country as a whole. The messages sent from the people (artists) from a faraway land, left afloat in the endless sea waiting for someone to discover them, have reached their expiration date as the exhibition ended on the 29th of July 2018 (the show was held at Chiang Mai University’s Art Center), and we feel it’s perfectly appropriate to document some of these messages in this piece of writing.

‘เกาะ’ (Island) เป็นนิทรรศการแรกที่ HYM Project กลุ่มศิลปินและนักจัดการศิลปะรุ่นใหม่ในเชียงใหม่จัดขึ้น พวกเขาหยิบเอาคำว่า ‘เกาะ’ มาใช้เป็นชื่อนิทรรศการจนหลายๆ คนสงสัยกันว่า ‘เกาะ’ นั้นมาปรากฏตัวขึ้นในเมืองภูเขาได้อย่างไร อย่างไรก็ตาม คำว่าเกาะสำหรับ HYM ไม่ได้หมายถึงเกาะเชิงกายภาพแต่เป็นเกาะในเชิงอุปมาอุปไมยนั่นคือการเป็นชุมชนที่ห่างไกลจากเมืองหลวงจนราวกับว่าถูกปล่อยให้ติดเกาะต่างหาก

รายชื่อศิลปินประกอบไปด้วย กฤชพล เกตุชู, ฐช กันธิยะ, วรพร พงษ์สามารถ, รัชนี ภาดา, รัตนกานต์ กาญจนพันธุ์บุญ, อนุรักษ์ ธัญญะปาลิต และอนุสรณ์ ธัญญะปาลิต ซึ่งแต่ละคนเลือกสื่อสารประเด็นติดเกาะในวิธีการต่างกันไป ข้อความที่ส่งไปไม่ถึง (Lost Messages), 2018 โดยวรพร เป็นข้อความบนกระดาษในขวดแก้วบรรจุน้ำเกลือ ที่ทิ้งไว้นานจนทำให้กระดาษเกิดผลึกสีขาวกัดเซาะจนข้อความหายไป คำพูดและข้อเรียกร้องต่างๆ ถูกเพิกเฉยราวกับขวดแก้วที่ส่งสารจากเกาะลอยไปในทะเลและไม่เคยไปถึงแผ่นดินใหญ่ ในส่วนของ Dys / U ?, 2018 โดยอนุสรณ์ นั้นเป็นอินสตอลเลชั่นจากดินทรายที่เชิญชวนให้ผู้ชมเข้ามาทดลองสร้างเกาะและพื้นที่ในแบบที่ตนเองต้องการโดยไม่ต้องคำนึงถึงกฎหรือเส้นเขตแดน

มีผลงานอีกหลายชิ้นที่ไม่ได้พูดถึงในที่นี้ -ing, 2018 โดยรัชนี พูดถึงภาวะระหว่างการเปลี่ยนผ่านจากสิ่งหนึ่งไปสู่สิ่งอื่นซึ่งไม่ว่าจะหมายความถึงการเปลี่ยนแปลงของเมืองเชียงใหม่เอง หรือประเทศของเราก็ตาม สารจากคน (ศิลปิน) ในพื้นที่ห่างไกลที่ทำได้เพียงแค่ลอยในทะเลรอให้ใครบางคนมาเห็นก็หมดอายุลงไปเป็นที่เรียบร้อยแล้วเมื่อวันที่ 29 กรกฎาคมที่ผ่านมา (จัดขึ้นที่หอนิทรรศการศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยเชียงใหม่) และเราคิดว่าเป็นเรื่องสมควรที่จะบันทึกข้อความเหล่านั้นไว้บ้างในที่นี้

TEXT: PIMPAKAPORN PORNPENG
PHOTO COURTESY OF CAC-CHIANG MAI ART CONVERSATION
fb.com/cmuartcenter

ใส่ความเห็น

อีเมลของคุณจะไม่แสดงให้คนอื่นเห็น ช่องข้อมูลจำเป็นถูกทำเครื่องหมาย *