MY DEAR MARRAKECH

In this museum devoted to Yves Saint Laurent, the spirit of the legendary fashion designer is brought back anew to the red city

Known as the world’s renowned designer and couturier, Yves Saint Laurent is the mind behind several prominent keywords in the fashion encyclopedia and its history, particularly those that came about during the 60s and 70s whether it be the Mondrian Collection, Le Smoking, Trapeze Line or Rive Gauche. When a YSL collection hits the runway, it garners enthusiasm and interest from the audience and the industry’s gurus alike.

To say that Yves Saint Laurent is the fashion designer behind some of the most iconic works of the 20th century is not an overstatement at all but what many people may not know is that in addition to the rebellious spirit creatively incorporated in his works, Yves Saint Laurent had another, somewhat habit that is equally interesting. He had always been keen on taking notes, documenting his ideas, as well as sketches, swatch samples and other miscellaneous details for each of his collections and his highly methodological and systematic documentation was on the same level as that of an archivist.

Dating back to the time prior to the launch of his first collection in Paris in 1962 until the last haute couture show held in the spring of 2002 at Centre Pompidou, the documentation of his work as a fashion designer throughout the 40 years of his glorious career contributed to the collection owned by Fondation Pierre Bergé – Yves Saint Laurent being filled with over 10,000 pieces of clothing, jewelry and other fascinating items. After 10 years of popping up in art spaces here and there, the two museums that have been dedicating themselves to the exhibition of the works of the legendary designer will finally get a chance to officially open themselves to the public this  October. Apart from Paris, Marrakech, Morocco is the city Saint Laurent fell in love with. The city will house another museum with ‘musée Yves Saint Laurent marrakech’ (mYSLm) being the given name.

The museum occupies the 4,000-square-meter space on a street called Rue Yves Saint Laurent in the Jardin Majorelle area of Marrakech which the departed designer and his partner, Pierre Bergé, bought back in 1980 with the intentions of preserving the property. Karl Fournier and Olivier Marty, the two architects of Studio KO were chosen to oversee the design of the museum that transcends Yves Saint Laurent’s love for the unique characteristics of Marrakech into the physical structure of a museum with their interpretations reflecting the ‘fashion museum’ spirit in the form of an architectural language. The two architects recalled the use of paired curved and straight lines found in the sketches and the couturier’s collections as the key elements that contribute to the conception of the building’s physical form. And while the gimmicks added to the patterns of the bricks for the building’s façade are one of the small details that remind us of the warp and weft in woven fabric construction (the two elements considered to be the fundamental compositions of fashion), the design also sees the use of local materials such as terracotta, concrete or the earthen colored terrazzo, which result in the museum’s physical harmony with its surrounding environment. Apart from the space for permanent and temporary exhibitions, in which the display of the museum’s collections will be rotated, other additional functionalities such as the 150-seat auditorium, a bookshop or even the terrace café all help to create the collective experience between museum goers’ and Yves Saint Laurent’s own memories for the city of Marrakech. “The musée Yves Saint Laurent marrakech combines two worlds that we are really familiar with and that are dear to our hearts: fashion and Morocco,” said Studio KO.

Yves Saint Laurent ในด้านหนึ่งที่เรารู้จักกัน คือดีไซเนอร์และกูตูริเยร์ตัวพ่อผู้อยู่เบื้องหลังคีย์เวิร์ดสำคัญๆ ในสารานุกรมและประวัติศาสตร์แฟชั่น โดยเฉพาะอย่างยิ่งในช่วงยุค 60s-70s อย่างเช่น Mondrian Collection, Le Smoking, Trapeze Line และ Rive Gauche และเมื่อไรก็ตามที่คอลเล็คชั่นของ YSL ออกมาเฉิดฉายอยู่บนรันเวย์ ก็มักจะได้รับความสนใจและเสียงวิพากษ์วิจารณ์จากผู้ชมและกูรูของวงการอยู่เสมอ ดังนั้นมันก็คงจะไม่โอเวอร์เกินไปเลย หากเราจะบอกว่า Yves Saint Laurent คือนักออกแบบแฟชั่นอีกคนหนึ่งที่มีผลงานที่โดดเด่นมากที่สุดของศตวรรษที่ 20 อย่างไรก็ตาม น้อยคนนักที่จะรู้ว่านอกจากความขบถที่ถูกใส่ลงไปในผลงานของเขาอย่างสร้างสรรค์แล้ว Yves Saint Laurent ก็ยังมีอีกมุมหนึ่งที่น่าสนใจไม่แพ้กัน นั่นคือความใส่ใจในการเก็บรวบรวมบันทึกไอเดียตั้งต้น สเก็ตช์แบบร่าง ไปจนถึงตัวอย่างผ้าและรายละเอียดต่างๆ ของแต่ละคอลเล็คชั่นที่เขาได้สร้างขึ้นอย่างเป็นระบบ และแทบจะไม่ต่างอะไรไปจากสิ่งที่นักจดหมายเหตุทำเลย

ย้อนกลับไปตั้งแต่ช่วงก่อนหน้าที่คอลเล็คชั่นแรกของเขาจะเปิดตัวที่ปารีสในปี 1962 จนกระทั่งถึงโชว์โอต์กูตูร์สุดท้ายที่เป็นคอลเล็คชั่นฤดูใบไม้ผลิปี 2002 ที่ Centre Pompidou บันทึกการทำงานในฐานะแฟชั่นดีไซเนอร์ตลอด 40 ปี ของชายผู้นี้ได้ช่วยทำให้คอลเล็คชั่นสะสมภายใต้ Fondation Pierre Bergé – Yves Saint Laurent เต็มไปด้วยเสื้อผ้า เครื่องประดับ และของน่าสนใจอื่นๆ กว่าหมื่นๆ ชิ้นเลยทีเดียว และหลังจากที่มีเพียงนิทรรศการชั่วคราวตามสเปซต่างๆ มาตลอด 10 กว่าปี ในที่สุดพิพิธภัณฑ์ทั้งสองแห่งที่นำเสนอเรื่องราวของแฟชั่นดีไซเนอร์ระดับตำนานผู้นี้ ก็จะได้ฤกษ์เปิดให้เราได้เข้าชมกันในเดือนตุลาคมที่ผ่านมา แน่นอนว่านอกจากปารีสแล้ว อีกเมืองหนึ่งที่ Saint Laurent หลงรักอย่างมาราแก็ชในประเทศโมร็อกโกเองก็เป็นอีกพื้นที่สำคัญที่พิพิธภัณฑ์จะไปตั้งอยู่ด้วย ภายใต้ชื่อ musée Yves Saint Laurent marrakech (mYSLm)

บนพื้นที่ 4,000 ตารางเมตร บนถนน Rue Yves Saint Laurent ในบริเวณ Jardin Majorelle ที่ดีไซเนอร์ผู้ล่วงลับและคู่ชีวิตของเขา Pierre Bergé ได้ซื้อเก็บไว้ในปี 1980 เพราะไม่ต้องการให้มันถูกเปลี่ยนและสูญหายไปนั้น Karl Fournier และ Olivier Marty สองสถาปนิกจาก Studio KO ได้เข้ามารับหน้าที่ออกแบบตัวพิพิธภัณฑ์ที่นอกจากจะถ่ายทอดความประทับใจที่ Yves Saint Laurent เคยมีต่อเสน่ห์ของมาราแก็ช ให้ออกมาเป็นรูปเป็นร่างได้อย่างน่าสนใจแล้ว ก็ยังใช้การตีความที่สามารถสะท้อนความเป็น “พิพิธภัณฑ์แฟชั่น” ให้ออกมาอยู่ในรูปของภาษาสถาปัตยกรรมได้อย่างไม่เคอะเขินด้วยเช่นกัน ทั้งสองเล่าว่าเส้นโค้งและเส้นตรงจำนวนมากที่มีอยู่คู่กันในแบบร่างและคอลเล็คชั่นของกูตูริเยร์ผู้นี้เป็นองค์ประกอบสำคัญที่มีบทบาทในการสร้างให้เกิดฟอร์มของอาคารขึ้น ในขณะที่การใส่ลูกเล่นเข้าไปในแพทเทิร์นของอิฐบน façade ของอาคารก็เป็นดีเทลเล็กๆ น้อยๆ ของสถาปนิกที่ช่วยให้เราย้อนนึกไปถึงเส้นยืนและเส้นพุ่งที่มีอยู่ในผืนผ้าได้เหมือนกัน (ซึ่งจะถือว่ามันเป็นองค์ประกอบตั้งต้นสุดของแฟชั่นเลยก็ว่าได้) ยิ่งไปกว่านั้น การเลือกใช้วัสดุท้องถิ่นอย่าง ดินเผา คอนกรีต หรือแม้แต่หินขัดเทอร์ราซโซสีน้ำตาลธรรมชาติก็เป็นอีกส่วนสำคัญที่ช่วยให้พิพิธภัณฑ์แห่งนี้สามารถตั้งอยู่ร่วมกับบริบทแวดล้อมได้อย่างกลมกลืน และนอกเหนือไปจากพื้นที่นิทรรศการทั้งถาวรและชั่วคราวที่จะมีการสับเปลี่ยนหมุนเวียนเอาคอลเล็คชั่นที่มีอยู่ออกมาอวดโฉมให้แฟนๆ ได้เห็นกันแล้ว ฟังก์ชั่นเสริมอื่นๆ เช่น ห้องออดิทอเรียมขนาด 150 ที่นั่ง ร้านหนังสือ หรือแม้แต่ terrace café ก็ดูจะเป็นอีกส่วนที่เข้ามาช่วยทำให้เราได้มีประสบการณ์ร่วมไปกับสิ่งที่ Yves Saint Laurent เคยมีต่อเมืองมาราแก็ชได้เป็นอย่างดี และงานนี้ Studio KO ก็ทิ้งท้ายไว้ว่า “The musée Yves Saint Laurent marrakech ผสมผสานโลกสองโลกที่เราทั้งรักและคุ้นเคยเข้าไว้ด้วยกัน นั่นคือ แฟชั่นและโมร็อกโก”

TEXT : PAPHOP KERDSUP
PHOTO COURTESY OF NICOLAS MATHÉUS
museeyslmarrakech.com
studioko.fr

Leave a Reply