SHIFTING OBJECTIVES

M+ MUSEUM IN HONG KONG, THE LATEST PROJECT BY HERZOG & DE MEURON, EXPLORES THE REALM OF VISUAL CULTURE AND BRINGS TOGETHER AN INTERESTING NARRATIVE OF ASIA’S HISTORY OF DESIGN IN THE 20TH AND 21ST CENTURIES.

We’re pretty sure that many of you have heard and are excited about M+. This latest project by Herzog & de Meuron in Hong Kong is a museum that explores the realm of visual culture as its content presents an incredible array of art and cultural issues in many shapes and forms ranging from art objects, design and architecture to theatre and performance art. M+ is one of the key characters of West Kowloon Cultural District development project and, despite being in an early stage of development (expected time of completion is 2019), the museum does not fail to make itself a part of the contemporary discussion with exhibitions and activities being held at its temporary space, M+ Space, all the while keeping followers updated.

Climatology, Respired Wooden Skin. Image courtesy of M+

‘Nirvana’ by Uchida Shigeru, 1981 (enameled steel, brass-plated steel), Image courtesy of M+

Shifting Objectives: Design from the M+ Collection is considered to be the museum’s first exhibition. Selected pieces from the museum’s own design collection tell an interesting narrative of Asia’s history of design in the 20th and 21st centuries, particularly the nation formation of Japan, India, China and Hong Kong during the Cold War, which results in the diverse development of designs from both foreign designers, such as the documentation of Le Corbusier’s works in Chandigarh, or works by local creative forces such as the Tokyo Olympics 1964 poster by Kamekura Yasuka. Shifting Objectives revisits the evolution of Postmodernism, which was first conceived around the same time period. Works of contemporary designers are included as the last segment of the exhibition, projecting a bigger and more comprehensive picture of the region’s design industry where issues concerning new presentational approaches to craft, digital technology and production processes as well as the power relations between design and society are being contemplated and discussed once again (among the many more times that the issue has been and will be discussed). 

Shifting Objectives, M+ Museum, Photo by Wasawat Dechapirom

เชื่อว่าใครหลายๆ คนคงจะตื่นเต้นไม่น้อยกับโปรเจ็คต์ล่าสุดของ Herzog & de Meuron บนเกาะฮ่องกงอย่าง M+  พิพิธภัณฑ์ที่จับเอาภาพใหญ่อย่างเรื่องของ “วัฒนธรรมทางสายตา” (Visual Culture) มาเป็นตัวชูโรงนําเสนอประเด็นทางศิลปวัฒนธรรมท่ีน่าสนใจมากมายผ่านการใช้งานศิลปะ งานออกแบบ สถาปัตยกรรม ภาพยนตร์ หรือแม้แต่การ แสดงเป็นตัวนําเสนอ โดย M+ เป็นหนึ่งในตัวละครสําาคัญของโครงการพัฒนาพื้นที่ West Kowloon Cultural District แต่ถึงแม้ว่าโครงการดังกล่าวจะยังไม่เป็นรูปเป็นร่างดี (คาดว่าจะแล้วเสร็จปี 2019) M+ ก็ไม่พลาดที่จะนําเสนอตัวตนผ่านนิทรรศการและกิจกรรมต่างๆ บนพื้นที่ชั่วคราว M+ Pavillion ให้เราได้คอยติดตามกัน

Shifting Objectives: Design from the M+ Pavillion นอกจากจะเป็นนิทรรศการงานออกแบบแรกของ M+ แล้ว การเลือกนําเอาผลงานสําคัญๆ จากคอลเล็คชั่นงานออกแบบของตนเองมานําเสนอในคร้ังน้ียังสามารถถ่ายทอดเรื่องราวทางประวัติศาสตร์การออกแบบของเอเชียในช่วงศตวรรษที่ 20 และ 21 ออกมาได้อย่างน่าสนใจไม่น้อย โดยเฉพาะอย่างย่ิงการสร้างชาติของญี่ปุ􏰞น อินเดีย จีนแผ่นดินใหญ่ และฮ่องกง ในช่วงยุคสงครามเย็น ที่ส่งผลให้เกิดการพัฒนางานออกแบบขึ้นมาอย่างหลากหลาย ทั้งจากนักออกแบบต่างชาติ อาทิ บันทึกผลงานต่างๆ ของ Le Corbusierในจันดิการ์ หรือผลงานจากคนในชาตินั้นๆ เอง เช่น ภาพโปสเตอร์  Tokyo Omympics 1964 โดย Kamekura Yasuka  หรือแม้แต่การย้อนกลับไปสํารวจแนวคิด Postmodernism ที่เกิดขึ้นมาในช่วงเวลาไล่เลี่ยกัน นอกจากนี้ การเลือกเอาผลงานของนักออกแบบร่วมสมัยในส่วนสุดท้ายของนิทรรศการเข้ามาร่วมผสมโรง ยังช่วยทําให้เราเห็นภาพท่ีกว้างข้ึนของอุตสาหกรรมการออกแบบในภูมิภาค ท่ีประเด็นอย่างการนําเสนองานหัตถกรรมในรูปแบบใหม่ เทคโนโลยีดิจิตอลกับกระบวนการผลิต หรือความสัมพ้นธ์เชิงอำนาจของงานออกแบบก้บสังคมถูกยกมาพิจารณาและถกเถียงกันอีก (ไม่รู้ก่ี) คร้ัง

TEXT: PAPHOP KERDSUP
www.westkowloon.hk/en/mplus

ใส่ความเห็น

อีเมลของคุณจะไม่แสดงให้คนอื่นเห็น ช่องข้อมูลจำเป็นถูกทำเครื่องหมาย *