SEVERAL YEARS BACK, art4d INTRODUCED YOU TO IGNATIUS HERMAWAN TANZIL, THE MASTERFUL GRAPHIC DESIGNER OF DESIGN STUDIO, LeBoYe
Time may have passed but we’re still a keen follower of his works. Time after time the projects done and collaborated upon by this veteran design practitioner, who has been working in Indonesia’s graphic design industry for three decades, fail to disappoint us. His latest work, the neon pink-orange deck of cards named FACES OF INDONESIA is just as impressive as ever. The ‘Indonesian identity’ is still an issue of interest for LeBoYe after the studio’s A-Z of Archipelago book introduced us to the traditional patterns from ten regions of Indonesia through the design of 26 Roman letters. For this project, LeBoYe takes us back into the past and revisits the country’s pioneering graphic design works through a deck of 54 cards that feature unfamiliar patterns taken from the 1930s-1960s publications and print ads (some are from Tanzil’s personal collection). It’s pretty interesting that no matter how obsolete these elements may seem, there’s nothing outdated about LeBoYe’s work and the designer still enjoys playing with different techniques and vivid colors like he always has. By the way, what’s with the two of clubs being the only card with a work of pixel art on it, Tanzil ???
art4d เคยพา Ignatius Hermawan Tanzil กราฟิกดีไซเนอร์มือเก๋าจากสตูดิโอออกแบบ LeBoYe มาให้รู้จักกันแล้วเมื่อหลายปีก่อน แต่ถึงจะผ่านเวลามาแล้วหลายปี เราก็ยังคงติดตามผลงานของเขาเสมอ และทุกครั้งผลงานออกแบบ รวมทั้งโปรเจ็คต์ต่างๆ จากกราฟิกดีไซเนอร์ที่อยู่ในวงการออกแบบของอินโดนีเซียมาแล้วเกือบ 30 ปี ก็ไม่เคยทำาให้เราผิดหวัง ล่าสุด สำารับไพ่สีชมพู-ส้มสะท้อนแสงแสบตาในชื่อ FACES OF INDONESIA ก็เป็นผลงานออกแบบอีกหนึ่งชิ้นจาก LeBoYe ที่เราประทับใจ ดูเหมือนว่าประเด็น “อัตลักษณ์ความเป็นอินโดนีเซียเป็นแบบไหน” จะยังคงวนเวียนอยู่ในความสนใจของ LeBoYe อีกเหมือนเคย หลังจากที่คราวก่อนหนังสือ A-Z of Archipelago ได้ช่วยให้เราได้รู้จักกับลวดลายพื้นเมืองจากกว่า 10 ภูมิภาคของอินโดฯ ผ่านการออกแบบตัวอักษรภาษาอังกฤษทั้ง 26 ตัวกันไปแล้ว มาคราวนี้ LeBoYe พาเราย้อนอดีตกลับไปดูงานกราฟิกยุคบุกเบิกของอินโดนีเซียผ่านไพ่ลวดลายแปลกตาจากสิ่งพิมพ์และโฆษณาช่วงปี 1930s ถึง 1960s ทั้ง 54 ใบ (ส่วนหนึ่งมาจากคอลเล็คชั่นสะสมส่วนตัวของ Tanzil เอง) น่าสนใจอยู่เหมือนกันที่ไม่ว่าองค์ประกอบพวกนี้มันจะดูตกยุคตกสมัยแค่ไหน ผลงานที่ปล่อยออกมาแต่ละครั้งของ LeBoYe กลับไม่เคยที่จะดูเชยตามไปด้วยเลย และเขาก็ยังคงสนุกกับการเล่นกับเทคนิคต่างๆ และกล้าที่จะใช้สีสันจัดๆ อยู่เช่นเคย ทั้งนี้ทั้งนั้น ถึงตอนนี้เราก็ยังคงสงสัยอยู่ดีว่าทำไมมีแค่ไพ่สองดอกจิกใบเดียวที่เป็นงานพิกเซลอาร์ตปนอยู่ในสำรับกับเขาด้วย???
TEXT : PAPHOP KERDSUP
PHOTO : KETSIREE WONGWAN
leboyedesign.com