ART4D SPEAKS WITH NAROOT PITISONGSWAT OF FLO ABOUT HIS OPINION TOWARD THE QUESTION ‘WHAT IS FURNITURE DESIGN?’ AFTER HE TURNED HIMSELF TO BE ONE OF THE ARTISTS PARTICIPATING IN ‘NEW/OLD SAVAGES,’ THE RECENT EXHIBITION AT BANGKOK UNIVERSITY GALLERY
(For English please scroll down)
ปัจจุบันวงการศิลปะ – ออกแบบในไทยดูจะค่อยๆ เขยิบเข้ามาใกล้กันทุกทีๆ หลายคนเริ่มแยกไม่ออกว่า illustration โดยนักวาดภาพประกอบบางคนต่างจากเพ้นท์ติ้งของศิลปินยังไง ที่เห็นได้ชัดคือในตลาดนัดงานศิลปะปัจจุบันนี้ ที่เส้นแบ่งระหว่างงานออกแบบกับศิลปินเบลอลงไปทุกที เมื่อมีสัดส่วนของดีไซเนอร์ที่หันมาทำงานศิลปะ (?) เข้าไปเจือปนในงานมากขึ้นอย่างมีนัยสำคัญ
เช่นเดียวกันกับ นรุตม์ ปิติทรงสวัสดิ์ จ้าของแบรนด์เฟอร์นิเจอร์ Flo ที่หันมาทำงานศิลปะกับเขาเหมือนกัน แต่ต่างตรงที่ Flo ไม่ได้เอาผลงานไปขายตามตลาดนัดศิลปะเหมือนกับเพื่อนดีไซเนอร์คนอื่น นรุตม์ เริ่มเข้ามามีปฏิสัมพันธ์กับโลกฝั่งศิลปะในฐานะผู้ออกแบบชั้นวางประติมากรรมให้กับ ดุษฎี ฮันตระกูล กับ There are More Monsoon Songs Elsewhere ที่ 100 Tonson Gallery เมื่อปี 2018 ก่อนที่จะขยับมาทำงานประติมากรรมในนิทรรศการ New/Old Savages ตามคำชักชวนของดุษฎี เมื่อต้นปีที่ผ่านมา
“ความรู้สึกตอนทำงานศิลปะคือมันเหมือนติดปีกเพราะไม่มีข้อจำกัดเดิมๆ ตอนนี้ผมรู้สึกแบบนี้ แต่เข้าใจว่าทำไปสักพักคงเจอเข้ากับข้อจำกัดของการทำงานศิลปะ” นรุตม์ บอกกับ art4d ก่อนจะเสริมว่าไม่ว่าจะเป็นศิลปะหรืองานออกแบบ เขายังรู้สึกอยู่เสมอว่าตัวเองกำลังค้นหาแนวทาง เอกลักษณ์ หรือไอเดียเฉพาะของตัวเองอยู่ “มันเป็นสิ่งที่เราคิดตั้งแต่ไปเรียนต่อแล้ว ทุกคนมีภาพว่าอะไรคือญี่ปุ่น แบบไหนเป็นสแกนดิเนเวีย แล้วแบบที่เป็นเราล่ะ?” อย่างไรก็ตาม จากบทสนทนาต่อมา เราคิดว่า นรุตม์ พอจะได้คำตอบสำหรับตอนนี้แล้ว “ไม่นานมานี้ ผมไปดูงาน Revisit <> Departed ของศิลปินนาวิน ลาวัลย์ชัยกุล ก่อนจะพบว่า “ความเป็นเรา” มันอยู่ใกล้ตัวมาก มันอยู่ตรงนี้เองนั่นคือครอบครัวของเรา”
The distance between the art and design community in Thailand is getting closer by the day as many find it hard to differentiate an illustration created by an illustrator from a painting of an artist. What’s also obvious is the current situation going on in art markets where the line that once separate design and artist is becoming blurrier with significantly increasing number of designers now incorporating art (?) to their works.
The same story goes with Naroot Pitisongswat, the owner of furniture brand, flow, who is now expanding his interest in art and earning recognition from the art world, through, not art markets like his fellow designers, but as a designer of the sculpture bases for Dusadee Huntrakul’s ‘There are More Monsoon Songs Elsewhere’ exhibition at 100 Tonson Gallery that took place back in 2018. The interaction is ensued with Huntrakul encouraging Pitisongswat to create something for his own exhibition, which eventually gave birth to his ‘New/Old Savages’ exhibition held earlier this year.
“Working on my own art, it feels like flying with my own wings because there isn’t any client to think about. At least, that’s what I’m feeling now, but I do understand that there will be certain limitations that I will eventually run into,” said Pitisongswat to art4d. Whether it’s with art and design, Pitisongswat always feels like he is searching for his own path, identity and ideas. “It’s something I’ve been thinking about since my post-grad days when everyone had these images in their minds about what’s Japanese and what’s Scandinavian, and it really got me thinking ‘What is me?’ Nevertheless, from the conversation we had, Pitisongswat seems to have found an answer, at least for now. “I had just seen Revisit <> Departed exhibition by Navin Rawanchaikul and realized that the answer to the ‘who am I?’ question is something really close. It’s right there. It’s my own family.”