THE 9TH BOOK OF THE EXHIBITION HISTORIES SERIES WHICH HAS ART ACADEMICS RELIVING AND SHARING THEIR VIEWS OF THE ORAL HISTORY OF CHIANG MAI SOCIAL INSTALLATION.
TEXT: PAPHOP KERDSUP
PHOTO COURTESY OF AFTERALL
(Scroll down for English)
ARTIST-TO-ARTIST: INDEPENDENT ART FESTIVALS IN CHIANG MAI 1992-98
David Teh and other authors
König Books, 2018
Paperback, 240 pages, 15.9 x 21.6 cm
ISBN 978-3-96098-229-6
‘เชียงใหม่จัดวางสังคม’ (Chiang Mai Social Installation – CMSI) เป็นเทศกาลศิลปะที่ได้ชื่อว่าเป็นที่พูดถึงแบบปากต่อปากมากที่สุดงานหนึ่งของภูมิภาคในช่วงปลายทศวรรษที่ 20 (1992-1998) ทั้งในฐานะที่มันเป็นพื้นที่ให้กับศิลปินจากทั้งในเชียงใหม่เอง และจากต่างแดนได้มาปล่อยของและใช้งานศิลปะ “จัดวางสังคม” กันอย่างอย่างแทบไม่มีกฎเกณฑ์ ไม่ว่าจะเป็นการจัดงานในตลาดวโรรส (กาดหลวง) หรือแม้แต่การทำเพอฟอร์แมนซ์ในสุสานและลานประตูท่าแพ และในฐานะหมุดหมายสำคัญของประวัติศาสตร์ศิลปะร่วมสมัย ที่แสดงให้เห็นถึงความพยายามหลีกหนีจากจารีตเดิมๆ ของศิลปะของไทย ความเป็นเอกเทศและการกระจายอำนาจ (decentralization) ออกจากศูนย์กลางอย่างกรุงเทพมหานคร แต่ด้วยวิธีการเชิญชวนศิลปินมาร่วมงานผ่านการ “บอกเล่า” แบบปากต่อปาก ทำให้การศึกษาสิ่งที่เกิดขึ้นในเวลานั้นจำเป็นต้องอาศัยการบันทึกและตีความ “ประวัติศาสตร์บอกเล่า” จากปากของผู้ที่อยู่ในเหตุการณ์ด้วย ซึ่งความเป็นเรื่องเล่าในลักษณะนี้เองที่ทำให้เชียงใหม่จัดวางสังคมมีความพิเศษแตกต่างออกไปจากเทศกาลศิลปะอื่นๆ แต่การขาดซึ่งการนำเสนอข้อมูลเป็นวงกว้างอย่างที่เป็นอยู่ในปัจจุบัน ซึ่งถ้าไม่นับรวมการนำ archive ไปจัดแสดงที่ Asia Culture Center ในกวางจูเมื่อปี 2017 ก็พาลจะทำให้เราเองได้แต่รับรู้ถึงมันในฐานะ “เรื่องเล่า” โดยไม่มีอะไรให้ได้ศึกษาสักเท่าไรเช่นกัน จนกระทั่ง Afterall มีแผนที่จะเปิดตัวหนังสือ ‘Artist-to-Artist: Independent Art Festivals in Chiang Mai 1992-98’ ในช่วงเดือนตุลาคมเมื่อปีก่อน ที่กรุงเทพฯ โดยหนังสือในลำดับที่ 9 ของซีรีส์ Exhibition Histories เล่มนี้นอกจากจะได้นักวิชาการศิลปะ เช่น David Teh, Patrick D. Flores, Rosalind C. Morris และ อดาดล อิงคะวณิช มาร่วมถ่ายทอดมุมมองที่มีต่อความเป็นประวัติศาสตร์บอกเล่าของเชียงใหม่จัดวางสังคมแล้ว เนื้อหาภายในยังมีการนำภาพถ่ายและเอกสารต่างๆ (ที่หลายคนในเวลานี้อาจจะไม่เคยได้เห็นมาก่อน) มาตีพิมพ์ให้เราได้เห็นและศึกษากันอีกด้วย
Exhibition Histories เป็นซีรีส์หนังสือที่จัดทำขึ้นโดยศูนย์วิจัยและวารสารวิชาการด้านศิลปะร่วมสมัย Afterall ของ Central Saint Martins ในลอนดอน โดยตลอดระยะเวลาเกือบ 8 ปีที่ผ่านมา Exhibition Histories ได้พาเราย้อนกลับไปสำรวจ “นิทรรศการ” ที่เป็นจุดเปลี่ยนสำคัญของโลกศิลปะอย่างหลากหลาย เช่น การทดลองความเป็นไปได้ของรูปแบบนิทรรศการใน ‘an Exhibit’ ปี 1957 นิทรรศการ ‘Op Losse Schroeven’ และ ‘When Attitudes Become Form’ ในปี 1969 ที่เป็นจุดเริ่มต้นแนะนำศิลปะใหม่ๆ อย่าง Arte Povera, Conceptual และ Land Art ขึ้นมา หรือแม้แต่เทศกาลศิลปะ Bienal de São Paulo ครั้งที่ 24 ในปี 1998 ที่นำเสนอประวัติศาสตร์ศิลปะและความเป็นโลกาภิวัฒน์ในยุคหลังอาณานิคมผ่านมุมมองของประเทศบราซิล
Chiang Mai Social Installation (CMSI) is an art installation whose success gained through its word-of-mouth PR made it one of the most talked about and memorable events of the region in the 90s and gained greater recognition for its role as a space that granted Chiang Mai-based and international artists a chance to release their artistic steam. Through art, they experimented with their own versions of social installations, free from all rules and conventions. Such efforts ranged from the organization of an event in Warorot Market (Kad Luang) to sessions of performance art staged in a cemetery and around the public grounds of Tha Phae Gate. These activities served as an important milestone in the country’s history of Contemporary Art and marked an attempt to break away from all the norms and conventions of Thai art while also symbolizing an autonomy and decentralization from the center such as Bangkok. It was its methods, however, which invited artists to participate through word-of-mouth publicity, that caused the study of that particular time period to rely primarily on the documentation and interpretation of the ‘oral history’ told through the memories of people who were actually there. With such nature of its narrative, Chiang Mai Social Installation possesses a distinctive characteristic that distinguishes it from other art festivals. With information about and documentation of the activities not being presented in ways that allowed for the content to reach a wider audience, apart from the exhibition of its archive at Asia Culture Center held on 2017 in Gwangju, it is almost inevitable that one recognize Chiang Mai Social Installation as a ‘tale’ where no further studies can be carried out. Until, that Afterall have plans to launch of a book titled ‘Artist-to-Artist: Independent Art Festivals in Chiang Mai 1992-98’ in Bangkok on October, 2018. The 9th book of the Exhibition Histories series has art academics such as David Teh, Patrick D. Flores, Rosalind C. Morris and May Adadol Ingawanij reliving and sharing their views of the oral history of Chiang Mai Social Installation. Not only that, the book brings together photographs, documents (some of which have never before been seen) for readers to see and study.
Exhibition Histories is a book series created by Afterall, a Research Centre of the University of the Arts London, located at Central Saint Martins. Throughout the past eight years, Exhibition Histories has taken us back to re-explore ‘exhibitions’ that mark many important turning points in the art world such as the experimentation with the possibilities of art exhibitions carried out in ‘an Exhibit’ (1957), the ‘Op Losse Schroeven’ and ‘When Attitudes Become Form’ (1969) which introduced the official beginning of new art movements such as Arte Povera, Conceptual and Land Art, or the 24th Bienal de São Paulo (1998) that recounted post-colonial art history and globalization from a Brazilian perspective.