WHAT’S GOING ON IN ARCHITECTURE, DESIGN AND THE ART SCENE AROUND THE WORLD. LET’S SEE ON ART4D WRAP UP WEEKLY.
TEXT: SUTEE NAKARAKORNKUL
MAIN IMAGE COURTESY OF RYOHIN KEIKAKU CO., LTD.
JAGDA INTERNATIONAL STUDENT POSTER AWARD 2019
การแข่งขันประกวดออกแบบโปสเตอร์ขนาด B1 จัดขึ้นโดย Japan Graphic Designers Association (JAGDA) กระดาษขนาด B1 เป็นขนาดมาตรฐานของกระดาษญี่ปุ่นแบบดั้งเดิม ซึ่งนักออกแบบในญี่ปุ่นจำนวนมากต่างก็เลือกใช้เป็นจุดเริ่มต้นในการเรียนและทำงานออกแบบกราฟิก การแข่งขันในปีนี้จัดขึ้นเป็นครั้งที่ 5 มาพร้อมกับโจทย์ “Line” หรือการใช้เส้นเป็นหลัก และจะเปิดรับสมัครผลงานเข้าคัดเลือกตั้งแต่วันที่ 1 เมษายน – 22 กรกฎาคม 2562 นอกจากนี้ รางวัลนี้ยังได้ สันติ ลอรัชวี กราฟิกดีไซเนอร์จาก PRACTICAL Design Studio เป็นหนึ่งในคณะกรรมการตัดสินรอบสุดท้าย ติดตามรายละเอียดเพิ่มเติมได้ทาง bit.ly/jagda2019
Japan Graphic Designers Association (JAGDA) hosts JAGDA International Student Poster Award 2019, the poster design competition. The submitted work must be in the size of B1 paper, the traditional and standard paper size primarily used by graphic design students and practitioners for poster design. For its fifth year, the 2019’s competition chooses ‘Line’ as the theme, and is opening for submission from 1st April to 22 July 2019. In addition, Thai graphic designer, Santi Lawrachawee of PRACTICAL Design Studio is also invited to be one of the members of the judging panel at the final round of the competition. For more information about JAGDA International Student Poster Award 2019, visit bit.ly/jagda2019.
OPEN CALL \ “EYES OF THE CITY”
Bi-City Biennale of Urbanism\Architecture (UABB) เทศกาล biennial เพียงแห่งเดียวในโลกที่มีธีมมาจากพื้นฐานเรื่อง Urbanism และ Urbanization (วิถีชีวิตและความเป็นเมือง) ที่จัดขึ้นที่เชินเจิ้น ประเทศจีน UABB ในปีนี้มาพร้อมกับธีม “Urban Interactions” และกำลังเปิดรับ proposals ผลงาน เพื่อเข้าร่วมเป็นส่วนหนึ่งของนิทรรศการ “Eyes of the City”(คิวเรทโดยสถาปนิกและผู้อำนวยการ MIT Senseable City Lab, Carlo Ratti และ South China-Torino Lab) โดยนิทรรศการนี้จะมุ่งเน้นไปที่ประเด็นหลักสองข้อ คือ การสำรวจความสัมพันธ์ระหว่างพื้นที่และผู้ใช้งาน และความสัมพันธ์ระหว่างพื้นที่และแนวทางการออกแบบ ซึ่งอิงอยู่กับการเปลี่ยนแปลงภายใต้แรงขับเคลื่อนจากความก้าวหน้าทางเทคโนโลยี ส่งผลงานได้แล้วตั้งแต่วันนี้ จนถึงวันที่ 31 พฤษภาคม 2562 ติดตามรายละเอียดอื่นๆ ของเทศกาล และส่งผลงานได้ทาง bit.ly/eyesofthecity
Bi-City Biennale of Urbanism\Architecture (UABB) is the only biennale in the world whose theme bases itself on Urbanism and Urbanization . Held in Shenzhen, China, this year’s UABB is themed under ‘Urban Interactions’ and is currently opening for proposals that will be selected and featured as a part of the ‘Eyes of the City’ exhibition (curated by the architect and director of MIT Senseable City Lab, Carlo Ratti and South China-Torino Lab). The exhibition will be focusing on two parallel relationships: the one between space and users and the one between space and design practices, as the latter change under the pressure of technological advancement. Submit proposals now until 31st May 2019. For further information about UABB and proposal submission, visit bit.ly/eyesofthecity.
MUJI HOTEL | GINZA
©Ryohin Keikaku Co., Ltd.ภายหลังจากเปิดสาขาที่เชินเจิ้นและปักกิ่ง ไปในปี 2018 มาปีนี้ MUJI HOTEL ธุรกิจโรงแรมของแบรนด์ไลฟ์สไตล์และเฟอร์นิเจอร์จากญี่ปุ่น ได้เปิดสาขาล่าสุดในบ้านเกิด ซึ่งตั้งอยู่ในย่าน Ginza เมืองโตเกียว ไปเมื่อต้นเดือนเมษายนที่ผ่านมา ภายใต้คอนเซ็ปต์ “anti-gorgeous” และ “anti-cheap” ที่ช่วยอธิบายถึงบรรยากาศของโรงแรมได้เป็นอย่างดีว่า แม้จะไม่หรูหรา แต่ก็ไม่ได้หมายความว่าคุณภาพจะลดตาม หากได้รับการจัดการให้อยู่ในสภาพแวดล้อมที่ดี และควบคู่ไปกับราคาที่สมเหตุสมผล
ล็อบบี้โรงแรมจะอยู่ภายในชั้น 6 ของอาคาร Marronnier Gate Ginza Complex ส่วนห้องพักจำนวน 79 ห้อง จะอยู่ที่ชั้น 7 ไปจนถึงชั้น 10 เฟอร์นิเจอร์และเครื่องใช้ภายในห้องชุดทั้งหมด 9 แบบ (A-I) ล้วนแล้วแต่เป็นสินค้าของมูจิทั้งหมด ซึ่งเป็นสิ่งที่ทีมออกแบบโรงแรมพยายามนำเสนอปรัชญา “ความเรียบง่าย” และ “ความงาม” ตามสไตล์แบบมินิมอลของแบรนด์ให้แก่ลูกค้า
นอกจากนี้ภายใน MUJI HOTEL Ginza ยังมีร้านอาหาร MUJI Diner รวมไปถึงส่วนที่เรียกว่า Atelier MUJI Ginza แหล่งศูนย์รวมบริการและสิ่งบันเทิง ซึ่งประกอบไปด้วย โซนแกลเลอรี่จัดแสดงงานออกแบบ ร้านทำผม คาเฟ่ และอีกมากมาย เป็นที่น่าสังเกตว่าบริการรูปแบบใหม่ของแบรนด์สินค้าขวัญใจชาวไทย (อย่างน้อยลองถามเพื่อนๆ ดูว่ามีใครใช้สินค้าของมูจิบ้าง) กำลังขยับขยายจากการขายสินค้า ไปสู่การให้บริการอย่างครบวงจรมากยิ่งขึ้น และชี้ให้เห็นถึงเทรนด์ของการใช้บริการที่พักในยุคนี้ ว่าไม่เพียงแต่จะเป็นเรื่องของความสะดวกสบายเท่านั้น แต่ควบคู่ไปกับการพักผ่อนอย่างมี “สไตล์”
After the launch of Shenzhen and Beijing branch in 2018, MUJI HOTEL of Japanese lifestyle and furniture brand brings its third branch back to the motherland in Ginza, Tokyo, in April of 2019. The hotel’s “anti-gorgeous” and “anti-cheap” concept is the perfect illustration of its design and atmosphere where good quality doesn’t always have to be synonymous with luxury, and that an impressive staying experience is possible with right management and attentively designed environment.
The hotel’s lobby is located on the 6th floor of Marronnier Gate Ginza Complex with the 79 rooms situated on 7th to 10th floor of the building. There are 9 sets of furniture (A-I) used for the decoration of the rooms, and all are MUJI’s products while the design concept resonates the MUJI’s philosophy revolving around the brand’s notable minimal simplicity and beauty.
Also included in the program of MUJI HOTEL Ginza are MUJI Diner and Atelier MUJI Ginza, a MUJI’s entertainment hub comprising of a gallery space, a salon, a cafe and more. It’s interesting to see a shift in MUJI’s approach, which aims to encompass a more comprehensive presentation of products and services especially among the loyal clientele of the brand itself (particularly the growing number of Thai consumers who are the fans of this Japanese brand). The birth and success of this new hotel chain also indicates a rising trend in today’s hospitality industry where consumers no longer just look for convenience but also ‘style’ when it comes to their traveling experience.
PLASTIC MONUMENT
Young Architects Competitions ได้กำหนดโจทย์ Plastic Monument สำหรับการแข่งขันออกแบบงานจัดวางเชิงสถาปัตยกรรมที่เคลื่อนย้ายได้ เพื่อหมุนเวียนไปจัดแสดงตามสถานที่สำคัญต่างๆ ทั่วโลก ให้ตระหนักถึงปัญหาจากขยะพลาสติก คณะกรรมการตัดสินรางวัลนี้ประกอบไปด้วยสถาปนิก และศิลปินชื่อดัง อาทิ Kengo Kuma, Carlo Ratti, Maria Cristina Finucci และ Marco Astorri เป็นต้น หมดเขตรับสมัครวันที่ 17 กรกฎาคม 2562 ติดตามรายละเอียดของการสมัครและข้อมูลเพิ่มเติมได้ทาง bit.ly/yacpm2019
With ‘Plastic Monument’ as its theme, Young Architects Competitions calls for submission of designs of an itinerant architectural installation. The winning work selected by the judging panel of renowned architects and artists such as Kengo Kuma, Carlo Ratti, Maria Cristina Finucci and Marco Astorri, will be traveling to different prominent venues worldwide to help raise awareness about the impact of plastic waste. The final date of submission is 17th July 2019. For more information, visit bit.ly/yacpm2019.